Gå til hovedindhold

Åtrolden

I Åtrolden vægter vi nærvær og anerkendelse i et trygt miljø og et børneliv med masser af plads til fantasi, kreativitet og fællesskab.

  • Læs op

Indhold

    Hos Åtrolden er hvert barn en værdifuld del af et sammenhængende fællesskab, hvor vi omfavner og fejrer mangfoldigheden blandt børnene. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns behov, samtidig med at vores overordnede tilgang bygger på en fælles forståelse af, at alle er en integreret del af Åtroldens fællesskab.

    Vi har særligt fokus på læringsmiljøer, som fremmer barnets sproglige udvikling, motoriske færdigheder og kreativitet. Samtidigt prioriterer vi nærvær og anerkendelse.

    Vi arbejder aktivt med brugen af piktogrammer og visuelle hjælpemidler for at gøre børnenes dagligdag mere forståelig og forudsigelig. Det skaber genkendelighed og tryghed for børnene i deres daglige rutiner. 

    Samlet set er Åtrolden et sted hvor mangfoldighed hyldes og børnefællesskaber er i centrum.

    Sådan ser her ud

    Vores børnehave er omgivet af høje og en dejlig bøgehæk. Vi har både legeplads foran og bagved, og her er der gynger, klatretårn, rustjebane, små legehuse og meget mere. På vores legeplads opmuntres børnene til leg, der fremmer deres nysgerrighed, fantasi og motoriske færdigheder.

    Vi ser leg som læring, og her bliver vores udendørs område netop en ramme for læring - i sandkassen kan vi fx bruge legen til at arbejde med mængdeforståelse, eksperimentere med naturens materialer eller måske arrangere en sangsamling. 

    Vi har fire stuer og hver stue er indrettet med plads til leg, bordaktiviteter og samlinger på gulvet. I midten af huset har vi et stort fællesareal, hvor vi bl.a. har et puderum med en stor gulvmadras og en klatrevæg. Klatrevæggen er et verdenskort med forskellige dyr. Her bliver børnene udfordret motorisk, men verdenskortet skaber også mulighed for at arbejde med kommunikation og sprog.

      Selvom vi har faste stuer, lægger vi stor vægt på, at børnene føler sig trygge hos alle husets voksne i hverdagen. Vi er ét samlet hus, hvor vi sammen har udedage en gang hver uge samt motorikgrupper og sproggrupper på tværs osv. Vores personale bidrager med forskellige personligheder og kompetencer, og det sørger vi for at udnytte til fulde.

      Vores hverdag

      Kl. 6.30

      Åtrolden åbner. Vi starter dagen stille og roligt og man kan spise medbragt morgenmad i fællesrummet eller lave forskellige aktiviteter i fællesrummet.

      Kl. 8.00 (cirka)

      Der åbnes en eller to stuer, hvor børn og personale går i gang med bordaktiviteter eller legestationer. Hvis vejret tillader det, går vi ud på legepladsen.

      Kl. 9.00

      Vuggestuen samles til sang og formiddagsmad.

      Kl. 10.30

      Børnehavebørnene er til samling på stuen, hvor vi bl.a. taler om dagen, har højtlæsning eller sangsamling.

      Kl. 10.30

      Vuggestuebørnene spiser frokost, og derefter puttes de til lur. 

      Kl. 11

      Børnehavebørnene spiser frokost, og derefter er der fri leg på legepladsen.

      Kl. 14

      Vi spiser eftermiddagsmadpakke - ofte bliver der læst historier imens. Resten af dagen byder på fri leg eller små aktiviteter.

      Kl. 16

      De sidste børn samles på legepladsen eller i fællesrummet.

       

      Åtroldens åbningstider er tirsdag til torsdag fra kl. 6.30 til 17.00. Mandag og fredag fra kl. 6.30 til 16.30.

      I Åtrolden vil vi gerne sætte fokus på sund kost, da vi ønsker at være medvirkende til, at jeres barn får sunde spise- og madvaner. I løbet af en dag er det vigtigt at sikre, at barnet får tilført den rette mængde energi, da det fremmer dets fysiske og psykiske trivsel. 

      Vi har delvis kostordning, hvilket vil sige, at børnene selv skal have morgen-, formiddags- og eftermiddagsmad med. Til frokost får vi leveret mad fra 'Lille Dyregård'. Maden herfra er 90-100% økologisk, følger kostpyramiden og inkluderer et mejeriprodukt, fisk og andre kødtyper til rugbrødet. 

      Under måltiderne læser vi ofte historier, og vi har fokus på fordybede, gode samtaler. Frokostmåltidet er en situation, hvor vores sproglige læringsmiljøer virkelig kommer til udtryk, samtidigt med at børnene kan få lov til at koble af og nyde roen.

      Vi opfordrer til at minimere indholdet af sukker i forbindelse med fødselsdage.

      Forældre og pædagoger har hver især en unik viden om, hvordan barnet trives, lærer og udvikler sig. Derfor er det vigtigt for os, at vi deler den viden med hinanden, så vi skaber de bedste betingelser for barnets trivsel og udvikling.

      Hvis du har noget, som du vil dele eller drøfte med os, står vi også altid til rådighed - der er intet, som er for småt til at dele. Det betyder også, at hvis I som forældre har behov for en ekstra trivselssamtale, udover de obligatoriske, så vil vi meget gerne imødekomme dette. 

      I forbindelse med barnets start afholder den primære pædagog en opstartssamtale med jer - her kan I lære os bedre at kende og vi kan lære jeres barn bedre at kende. Vi afholder også dialoghjulssamtaler, når barnet er cirka 1 år, 2,9 år og inden skolestart. Derudover laver vi sprogvurderinger - den første når barnet er cirka 3,4 år, efterfulgt af en ved 4-årsalderen og igen inden barnet starter i skole.

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

       

      Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Sidst opdateret: 5. juli 2024